Hobbymessen 1. og 2. November

Første weekend i November deltog næsten alle medlemmer i GoldenSpike med vores store udstillingsanlæg i Hobbymessen i Valbyhallen. Vi fremviste store dele af vore samlinger af US-modeljernbane fra forskellige epoker og lokomotiverne blev kørt i forskellige ”consists” (forbillelig sammenkobling af diverse lokomotiver) og så naturligvis med masser person- eller godsvogne.

opstillingsspor set fra syd

Opstillingsspor set fra syd med Calfornia Zephyr og BNSF ES44 diesel maskiner i forgrunden

 

fyldt opstillingsspor set fra nord

Opstillingsspor set fra nord med mange forskellige slags tog

 

Vi kørte bl.a. med modeller af verdens største damplokomotiv i form af 2 Big Boys, der kørte rundt på anlægget med 72 malmvogne. Der blev videre kørt med modeller af diesellokomotver fra 40erne og 50erne, type F- og E units.

 

Som det lille ekstra krydderi kørte vi med modeller af 2 passagertog ”California Zephyr”. Togene kørende samtidigt i hver sin retning på anlægget for at afspejle togets elegante forbillede med forskellige lokomotiver. California Zephyr toget startede i slutningen af fyrrene og kørte 4.064 km fra Chicago til San Francisco på knap 60 timer. (selskabet CB&Q kørte toget fra Chicago til Denver, Rio Grande fra Denver til Salt Lake City og Western Pacific fra Salt Lake City til San Francisco)

IMG_0597

Big Boys og Cab Forwards foran engineshop mens der med interesse lyttes til historien om disse giganter

 

Western Pacific California Zephyr persontog med klassisk F-Units som trækkraft. Klassisk ABBA konfiguration

California Zephyr i forgrund set bagfra. Western Pacific California Zephyr persontog set fra slutvogn. Der var selvfølgelig lys i alle vognene

 

Vi kørte også med modeller af moderne diesellokomotiver, alt fra SD60M’s over til SD70Ace’s og ES44’er. Lokomotiverne var også sammenkoblet i forskellige interessante consist og naturligvis med mange godsvogne på slæb. Et moderne Amtrak persontog med 3 lokomotiver af typen P42 blev også vist.

 

I USA køres der med store mængder ethanol på jernbane. Ethanol er brændstof produceret på korn mv. og som bruges som supplement i benzin. Vi havde naturligvis også medbragt et ethanoltog med sorte tankvogne, der naturligvis, som meget andet af vores udstyr, var weatheret med diverse superfin sprøjtemaling, suppleret med tørfarve, således at rust og støv udtrykker modellernes flotte udseende til nærmest perfekthed.

I USA køres der naturligvis også lange kultog, tog op mod 15-20.000 tons. Selvfølgelig havde vi også medbragt et par modeller af sådanne tog. US-jernbaner transporter også store mængder biler. Vi medbragte også en del modeller af autotransportvogne (”Autoracks” og ”AutoMax”) hvor biler transporteres 2 eller 3 lag. Og endelig, men ikke mindst, containertog, hvor containere transporteres på vogne i to lag ” double-stack train” samt trailere på fladvogne, blev vist til den store guldmedalje.

UP F-Units i typisk ABBA konfiguration

Union Pacific F-Units i klassisk ABBA konfiguration afventer næste opgave. Ved siden et moderne mixed freight med to moderne Kansas City Southern SD70ACe lokomotiver

coal + autorack

Langt kultog kører igennem opstillingsyarden trukekt af to CEFX (leasing selskab) SD90/43MAC. Ved siden af holder et mixed freight samt et Autorack tog.

ethanol og langt tog

Sorte Ethanol vogne – alle klar til afgang. På det yderste spor kommer et meget langt mixed freight med mid-train helper.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Et af højdepunkterne i udstillingen var, da vi lørdag eftermiddag kørte med 2 forskellige diesellokomotiver i consists, og hvor der samtidigt var 1 diesellokomotive indkoblet midt i toget (”mid-train helper”). Dette var det længste godstog som vi har haft kørende på anlægget. Samlet længde var lige under 12 meter. Toget kørte næsten uden problemer, da først de enkelte vogne var sat i den rigtige rækkefølge (de tungeste vogne først).

 

langt tog i forgrund

Meget langt mixed freight i forgrunden med to BNSF ES44 diesel maskiner front. Moderne kultog kører i modsat retning

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vores store engineyard var pænt besat med kørende og hensatte damp- og diesellokomotiver hele weekenden – dog ikke flere end der kunne køres rundt derinde, et show, som vi har registreret trækker mange anerkende blikke.

engine house syd

Engine house set fra syd mod nord. En masse forskellige maskiner står klar – inklusiv en American som vist er kommet galt afsted siden den står på vejen.

 

 

engine yard nord

Kig mod den nordlige ende af engineyarden. Den røde bygning er maskinshoppen. Diesel og store damp maskiner står alle og venter på næste opgave og vise sig frem for publikum.

engine yard syd

Engineyard kig fra nord mod syd. Her har vi vores re-fueling og sand tower som er nødvendig inden endnu en tur rundt på GoldenSpike’s udstillingsanlæg. Engine house kan ses i baggrunden.

 

 

Hvis du synes at dette kunne være noget for dig, så skriv os en mail og se vores faste anlæg.